Hvad skal du lytte efter og hvilken stemme skal du vælge?
✔
✔
✔
✔
Vælg en stemme, der passer til den målgruppe, dit produkt (også) henvender sig til: Voksne vil gerne tales til som voksne, med mindre, selvfølgelig, der er tale om sjove eller ironiske formidlinger.
Du kan vælge en kendt stemme. Det er ofte dyrere og giver mere opmærksomhed, men vælger du en kendis-stemme, risikerer du også at publikum hæfter sig mere ved hvem der speaker, end hvad der fortælles om.
Jo mere rutineret en stemme du finder, jo nemmere er vedkommende at instruere – og jo flere variationsmuligheder og jo flere gode optagelser får du at vælge mellem på kortere tid.
Stemmen er oftest det sidste element, der føjes til din produktion: Brug tid på at lytte til forskellige stemmer og lyt ikke efter om stemmen er 'pæn' eller 'skolet' eller andre udvendigheder - lyt efter om den kan formidle DIN historie!
✔
✔
✔
Led efter en erfaren studiestemme. Hvis du f. eks. vælger en medarbejder eller et familiemedlem, fordi vedkommende har en 'pæn' stemme, er billig, gratis eller lige ved hånden, risikerer du at stå med et resultat, som signalerer utroværdighed eller sparsommelighed - og du hører det formodentlig ikke selv før det er for sent. Det kan være et dyrt sted at spare.
Troværdighed er nøgleordet. En god speak kan laves på utallige måder, men det er troværdigheden, der skal sælge dit produkt og den kommer af en stemme, der kan lyde som om den ved hvad den taler om. Det er ikke mængden af farver eller ’krøller’ på stemmen, der gi'r troværdighed – det er speakerens overbevisning, der gi'r dét.
Gå efter en stemme, der kan formidle det indhold, du vil have frem. Det er vigtigt at stemmen ikke bare lyder som alle de 'sædvanlige' speakere. Hvis dit spot skal have personlighed, skal stemmen kunne tilpasse sig.
Der går også mode i stemmer. En speak skal skille sig ud uden at være underlig. Vælg speaker ud fra dit produkt, og ikke fordi han eller hun lyder som alle de andre.
Og endelig:
Hvis du er i tvivl - lyt til fagfolkene i studiet; de ved hvad de taler om og hvordan det rigtige udtryk skal produceres.